hero

BIM next level

Nieuws/20 February 2025

In opdracht van Vialis en BESIX Nederland heeft RoosRos het technisch ontwerp voor de nieuwe Bediencentrale op Scheveningen uitgewerkt. In dit gebouw worden zowel de begeleiding van de scheepvaart als de bewaking en bediening van tunnels en bruggen in Den Haag - waaronder de Victory Boogie Woogietunnel - centraal georganiseerd.

Technische uitwerking
De voormalige bediencentrale gelegen op de kop van de pier van Scheveningen, ook wel ‘de Semafoor’ genoemd, was aan vervanging toe. Het gebouw uit 1953 voldeed niet meer aan de moderne standaarden en bood te weinig ruimte voor de gebundelde bediencentrales van Den Haag en omstreken. De Semafoor is gesloopt en op dezelfde plek is de nieuwe, toekomstbestendige bediencentrale gerealiseerd. De bouw startte in maart 2022 en eind 2024 werd het gebouw officieel in gebruik genomen. VANDELUNE / studioSK ontwierpen het nieuwe gebouw in opdracht van de gemeente Den Haag. Vialis, een Koninklijke VolkerWessels onderneming, en BESIX Nederland vormden samen de bouwcombinatie die dit project hebben aangenomen en gerealiseerd. RoosRos Architecten deed voor BESIX de technische uitwerking van de bediencentrale. Vervolgens werd in de uitvoering intensief geassisteerd in het BIM-proces. En kon zo zelfs de 3D inrichting van de bedienzaal worden gecontroleerd.

Toekomstbestendig
Het nieuwe gebouw is ontworpen met energiebesparing en toekomstbestendigheid in gedachten. Er is warmteterugwinning toegepast en op het dak wordt energie opgewekt m.b.v. zonnepanelen. In het gebouw is LED-verlichting met bewegingssensoren geplaatst, die per bediendesk dimbaar is. Daarnaast is het gebouw volledig gasloos dankzij de inzet van elektrische warmtepompen.

Complexe puzzel
De unieke locatie en specifieke functie van de bediencentrale stelden hoge eisen aan het ontwerp en de realisatie. De combinatie van hellende glazen gevels, gebogen glaspartijen en de noodzaak om optimaal zicht te waarborgen maakte het tot een complexe puzzel. Tijdens de bouw is de technische uitwerking van deze gevelelementen in nauw overleg met de leveranciers, werkvoorbereiders en architect uitgevoerd, zodat de beoogde hoge kwaliteit en verfijnde detaillering volgens de vormgevingsdocumenten volledig zijn geborgd.

Architectonisch baken
“Het gebouw aan de havenmond is een baken op de kop van de boulevard. De maritieme functie hebben wij als uitgangspunt genomen voor het ontwerp”, zegt projectarchitect Tjerk van de Lune, die het markante gebouw van binnen en buiten samen met Iris van Huijstee ontwierp. “ De bediencentrale toont wat er zich binnen afspeelt. De bovenste verdieping, ‘het schip’, is zoveel mogelijk richting zee getrokken, zodat de medewerkers vanuit het gebouw goed zicht hebben om de schepen in de gaten te kunnen houden.”

Hoge belastingen
Technisch ontwerper en BIM-coördinator Teun de Vries van RoosRos: “Vanwege de bijzonder hoge belasting van zand, water en zout op het gebouw moesten details met precisie worden ontworpen. Rekening houdend met deze omstandigheden. Dit vergt een intensief proces om tot perfecte detailoplossingen te komen. Zo is het gebouw zelfs op kadeniveau volledig waterdicht uitgevoerd, zodat het gebouw tijdens overstroming door bijvoorbeeld een stormvloed kan blijven functioneren.” De functie van het gebouw vraagt veel installatietechniek en meerdere serverruimtes. Cruciale systemen voor het functioneren van weg- en waterverkeersystemen in de omgeving.

Zwevende luifel
“Geen enkele hoek kon op dezelfde manier worden uitgevoerd, doordat er veel constructie in het gebouw zit en er rekening gehouden moest worden met een forse object-gebonden installatie. Dit maakte het tot een spannende uitdaging. Zo ‘zweeft’ de grote luifel 10 meter vanaf het gebouw, en de kelderconstructie van de ondergrondse parkeergelegenheid, die deels onder het gebouw en deels onder de boulevard loopt, moest het gewicht van 30 ton kunnen dragen. Dit zorgt ervoor dat brandweerauto’s, volgetankt met water, veilig over de boulevard kunnen blijven rijden. Inmiddels is alles succesvol gerealiseerd en volledig in gebruik genomen.”

Fotografie: Jurriaan Brobbel