In alle vroegte vertrokken we met 60 collega’s in een bus richting het Zuiden. Een schoolreis met kantoor, alleen dan zonder de snoepzak en de kleffe boterhammen in je tas, wel met geliefde usb aansluiting in de bus, waar massaal de telefoons in werden geplugd. Doel van de dag, het bezoeken van twee projecten die door ons zijn ontworpen. Daarnaast een lezing van landschapsarchitect Steven Delva. En als afsluiter bier en burgers.
De eerste bestemming van de dag was de Spaaihoeve in Eindhoven. Het ontwerp voor de Spaaihoeve is onconventioneel op meerdere vlakken. Dat begint met de gedachte van een school als loft. Een open vrij-indeelbare onderwijsvloer, zonder gangen en traditionele lokalen om toekomstgericht onderwijs te kunnen geven. En een hoofdconstructie van hout is heden ten dage ook niet vanzelfsprekend.
Leren zonder deuren Eenmaal aangekomen bij de Spaaihoeve worden we hartelijk ontvangen door de directrice. Of zoals Lenny Voets zelf zegt: “Ik ben geen directeur, maar een schoolleider.” De indeling van de school valt meteen op. Grote open ruimtes, natuurlijk kleurgebruik en veel hout. Schoolleider Voets: “Waarom hebben scholen een gele of oranje vloer, dat hebben kinderen thuis toch ook niet? Waarom is er een kleurvlak vaak gemaakt om aan te geven dat kinderen daar een vraag kunnen stellen? Als je kinderen een plek aanwijst waar ze voor vragen kunnen komen snappen ze dat ook, daar hebben ze echt geen kleuren voor nodig.” De school heeft een warme uitstraling en waar je zou kunnen denken dat kinderen zich in een grote ruimte verloren kunnen voelen geven de ruimtes dit gevoel niet. Door gebruik te maken van houten sanitaire kernen centraal in de ruimte, ontstaat er toch een structuur binnen de open leerruimtes. Geïnspireerd gaan we op weg naar het volgende project
Mini maatschappij Aangekomen in Nuenen valt meteen de strakke vormgeving van de gevel op. In het interieur is nagenoeg geen kleur gebruikt. “De hoofdkleuren zijn wit en grijs. De leerlingen geven primair kleur aan het gebouw, hun persoonlijkheid en kleding vormt een prachtig palet”, is de visie van architect Jos Hermans. “Op een aantal specifieke plekken wordt een uitzondering gemaakt. Zo zijn de nissen – dit is het dorp waar van Van Gogh een tijd heeft gewoond en gewerkt - volledig zonnebloemgeel.”
De school is open en transparant en nodigt uit om te betreden. Dat sluit mooi aan bij de onderwijskundige visie van de school waarbij de buurt onderdeel is van het leerproces. Bewoners kunnen voor een maaltijd, boek, knipbeurt of computerles terecht op het binnenplein. Hier ontstaat een mini maatschappij, gerund dóór, leerlingen vóór leerlingen en mensen uit de buurt.
Delva Na een tour door het college was het tijd voor een lezing van niemand minder dan landschapsarchitect Steven Delva. Hij runt samen met zijn team, Delva in Amsterdam. Doel van zijn bureau is om betekenis te geven aan de nieuwe functie van het landschap en de belevingskracht van het landschap te versterken. Een creatief die een duidelijke blik heeft op hoe het landschap er anders uit kan zien en wat we kunnen doen met bijvoorbeeld de toenemende droogte en grotere buien. Diverse indrukwekkende projecten komen voorbij.
Na een middag vol inspiratie en kennis, gaan we en route, terug naar het Noorden. In Breda maken we nog een laatste stop voor het diner. We sluiten de dag af met speciale biertjes en lekkere bites.