Bouwmensen: De lerende loper
Nieuws/08 July 2021Onlangs is in Hardinxveld-Giessendam de renovatie begonnen van een opleidingsgebouw van mbo-opleider Bouw- en Inframensen Zuid-Holland Zuid. Het gebouw is van Bouwmensen, een coöperatieve praktijkopleiding voor bouw en infra met ruim 30 locaties door heel Nederland. RoosRos Architecten vervaardigde het ontwerp van de renovatie op locatie Hardinxveld-Giessendam. Daarbinnen staat het concept ‘De Lerende Loper’ centraal. De Lerende Loper verbindt functies en inspireert en onderwijst studenten. Bij de renovatie is zoveel mogelijk materiaal uit het bestaande gebouw hergebruikt.
Ambitie
Bij RoosRos zijn de architecten Mark Boschman en Vera Awadis verantwoordelijk voor het ontwerp. Boschman vertelt: ‘Dit project betekent bouwen voor de bouwers van de toekomst. Dat inspireerde ons om hen te laten zien hoe die toekomst eruitziet. De toekomst van bouwen is circulair, daarom hebben wij als ambitie gesteld dat er na de ontmanteling van het oude gebouw geen afval de bouwplaats af zou gaan. We hebben veel vrijkomende materialen een nieuwe plek in het ontwerp gegeven.”
De Lerende Loper
Het centrale ontwerpconcept voor de functionele routing door het gebouw noemt RoosRos De Lerende Loper. De loper verbindt alle functies en programmaonderdelen, zowel fysiek als ook ruimtelijk, met zichtlijnen. Maar ook hier voegde RoosRos een extra laag toe: langs de gehele loper is een zeer divers scala aan bouw- en constructietechnieken toegepast die bewust allemaal zichtbaar gelaten zijn. Zo wordt het gebouw een grote praktijkruimte en zijn er geen mock-ups meer nodig om technieken en methodes aan studenten te verduidelijken.
Verbinding en beleving
In het nieuwe ontwerp vormt een gemeenschappelijke centrale kantine het hart van het gebouw. Vanuit deze ruimte, die tevens dienst doet als centrale entree en ontvangstruimte, kantine en aula, is er zicht op alle praktijkruimten in het gebouw. Architect Vera Awadis legt uit: ‘Onderwijs gaat over beleving, enthousiasme en trots. Wij hebben bewust verbinding gecreëerd met alle facetten van het onderwijsprogramma van Bouwmensen om zo de materie nog meer tot leven te brengen voor de studenten.’ Aan de buitenzijde krijgt het gerenoveerde gebouw een eenduidige, open en bouw-gerelateerde uitstraling. Een grote glazen hefdeur biedt de mogelijkheid om grote bouwprojecten naar binnen en buiten te bewegen. Een loopbrug die het linker en rechter gebouw verbindt is om deze reden als ophaalbrug geconstrueerd: als de brug omhoog gaat ontstaat er aan de onderzijde extra bewegingsruimte.