hero

Een uitdagende puzzel

Nieuws/07 December 2021

In opdracht van Vialis en BESIX Nederland maakt RoosRos het technisch ontwerp voor de nieuwe Bediencentrale op Scheveningen. In het gebouw komt de begeleiding van de scheepvaart en de bewaking en bediening voor de tunnels en bruggen in Den Haag waaronder de Victory Boogie Woogietunnel.

Technische uitwerking
De huidige bediencentrale gelegen op de kop van de pier van Scheveningen, ook wel ‘de Semafoor’ genoemd, is aan vervanging toe. Het gebouw uit 1953 voldoet niet meer aan de moderne standaarden en biedt te weinig ruimte voor de gebundelde bediencentrales van Den Haag en omstreken. De Semafoor wordt gesloopt en op dezelfde plek wordt de nieuwe, toekomstbestendige bediencentrale gerealiseerd. StudioSK ontwierp het nieuwe gebouw. Vialis, een Koninklijke VolkerWessels onderneming, en BESIX Nederland vormen samen de bouwcombinatie die dit project hebben aangenomen en zullen gaan realiseren. RoosRos Architecten is verantwoordelijk voor de technische uitwerking van de bediencentrale.

Uitdagende puzzel
“Een uitdagende puzzel waar je veel van leert”, zo omschrijft projectcoördinator Leander Oostdijk de bediencentrale. De unieke locatie en de specifieke functie maakt dat er veel eisen aan de bediencentrale verbonden zijn. “De bediencentrale komt op een unieke zichtlocatie. Hellende glazen gevels in de bedienzaal en gebogen glas in de vergaderzaal waarborgen goed zicht op de omgeving. De technische uitwerking van deze puien gaat in nauw overleg met de leverancier zodat de beoogde hoge kwaliteit en detaillering geborgd wordt.”

Hoge belastingen
“Vanwege de bijzonder hoge belasting van zand, water en zout op het gebouw moeten details met precisie worden ontworpen. Rekening houdend met deze omstandigheden. Dit vergt een intensief proces om tot perfecte detailoplossingen te komen. Zo moet het gebouw zelfs op kadeniveau volledig waterdicht uitgevoerd worden, zodat het gebouw tijdens overstroming door bijvoorbeeld een stormvloed kan blijven functioneren.” De functie van het gebouw vraagt veel installatietechniek en meerdere serverruimtes. Cruciale systemen voor het functioneren van weg- en waterverkeersystemen in de omgeving.

Ronde vormen
Het ontwerp van de bediencentrale bestaat uit verschillende rondingen die in elkaar overvloeien. Leander: ”Geen enkele hoek kan hetzelfde uitgevoerd worden. Er zit veel constructie in het gebouw en er moet rekening gehouden worden  met een behoorlijk forse object gebonden installatie. Dat maakt het zo’n leuke uitdaging. Zo ‘zweeft’ de grote luifel 10 meter vanaf het gebouw en moet de kelderconstructie van de ondergrondse parkeergelegenheid, die deels onder het gebouw en deels onder de boulevard loopt, het gewicht van 30 ton kunnen dragen. Zo kunnen brandweerauto’s volgetankt met water veilig over de boulevard blijven rijden.”

Naar verwachting wordt er in de zomer van 2022 begonnen met de bouw van de nieuwe bediencentrale.