Het Magazijn RDM
Nieuws/15 May 2024Op de plek waar vroeger beroemde schepen als het stoomschip De Rotterdam werden gebouwd, biedt de voormalige werf van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) nu plaats aan bedrijven, onderwijs en onderzoek. Op een van de beschikbare kavels op het historische terrein wordt Het Magazijn gerealiseerd. Dit kleinschalige complex levert vier huurbedrijfsruimtes met kantoor op, met spectaculair uitzicht op de Nieuwe Maas.
Eerlijk is eerlijk
RoosRos-architect Jos Hermans ontwierp het gebouw, projectmanager Wilco van Straten begeleidde de uitwerking van de ontwerpen. “Toen ik deze opdracht kreeg vond ik dat best spannend. Voor mij als geboren Limburger is iets ontwerpen voor zo’n historierijke havenomgeving als de RDM-werf best wel buiten mijn comfort zone”, aldus een eerlijke Jos Hermans. En zijn gevoel was niet zo gek. De RDM-werf is een bijzonder gebied, met grote cultuurhistorische waarde voor de stad Rotterdam. Dit betekende ook dat er een strikt kwaliteitsplan lag met betrekking tot hoe het ontwerp van Het Magazijn zich moest verhouden tot de bestaande omgeving en zijn rijke historie.
Pragmatisch en helder
Het RoosRos-team gingen aan de slag. Hij vertelt: “We hebben eerst de bestaande gebouwen goed geanalyseerd. Daarbij viel op dat deze oude, industriële gebouwen allemaal heel pragmatisch gebouwd zijn. Wat was er nodig om binnen op een goede manier een schip te kunnen bouwen of slopen? Dat gebouw is er vervolgens neergezet. Heel pragmatisch en helder, met een duidelijk, dwingend ritme in breedte en verticale geleding. Wij hebben vervolgens een hedendaags gebouw ontworpen, maar volgens precies diezelfde pragmatische principes.”
Zelfde verhoudingen
In het ontwerp springen de verticale geledingen in het oog, die zijn verdeeld in stroken van één meter breed. Daarbinnen vind je een gevelvlak, een kozijn met een raam of een kozijn met een deur. Grotere elementen als de overheaddeuren zijn vervolgens toegevoegd, maar wel allemaal binnen dezelfde verhoudingen. Ook herken je duidelijke horizontale geleding, eveneens een diepe buiging naar de bestaande bebouwing. Hoewel het gebouw met de smalle zijde pal aan het water gebouwd wordt, koos Jos toch voor een oriëntatie op de lange zijde. Hij legt uit: “Enerzijds omdat dit de toegang voor de huurders makkelijker maakt, maar ook omdat je zo een waanzinnig zicht hebt op de Nieuwe Maas, de haven en de ondergaande zon.”
Total engineering
Nadat de definitieve ontwerpen goedgekeurd waren, ging Wilco van Straten aan de slag om deze uit te werken. Hij vertelt: “Voor mij als projectmanager werkt zo’n rigide, streng ontworpen gebouw heel prettig. Door de eenvoud van het ontwerp en de consequent doorgevoerde verhoudingen, zijn er in de uitwerking heel weinig uitzonderingen of details om mijn hoofd over te breken.” Toch vindt Wilco het project bovengemiddeld interessant, niet in de laatste plaats vanwege de inspirerende locatie. Hij legt uit: “De lucht, de sfeer, de historie. Je stapt daar letterlijk terug in de tijd. Ook is onze rol als architectenbureau anders dan normaal, omdat we de opdracht als total engineering klus hebben aangenomen. Dit betekent dat wij het enige aanspreekpunt zijn voor het Havenbedrijf, en dat wij dus alle betrokken partijen en adviseurs aansturen. Dit vraagt meer van mijn rol, ik ben echt de spin in het web. Maar gelukkig hebben we vakkundige adviseurs en in Jongekrijg+MaasBouw een goede bouwpartner, wat het tot een heel prettig project maakt.”
Nieuw stukje RDM-historie
In januari is de laatste huurder getekend en in februari begint de bouw van Het Magazijn, dat volgens planning in Q1 2025 opgeleverd wordt. Jos vertelt: “Door het strenge kwaliteitsplan en de keuzes die wij als RoosRos op basis daarvan gemaakt hebben, wordt dit gebouw echt familie van de bestaande gebouwen op het RDM-terrein. Ik ben er harstikke trots op dat wij met dit gebouw dus een nieuw stukje RDM-historie hebben geschreven.” Wilco voegt toe: “Ik sluit me daar volmondig bij aan!”