hero

Openluchtschool de Recon

Nieuws/07 November 2024

“Een fijne plek voor langdurig zieke kinderen…” De nieuwbouw van Openluchtschool de Recon in Rotterdam-Zuid is opgeleverd en inmiddels volop in gebruik. De school biedt een veilige, gezonde en toekomstgerichte leeromgeving voor zieke kinderen, waar zij zo normaal mogelijk naar school kunnen gaan en zich thuis kunnen voelen.

Voor deze nieuwbouw voor BOOR ontwikkelde RoosRos een visie die aansluit op de unieke behoeften van de leerlingen, waarin een doordachte stedenbouwkundige oplossing is gecombineerd met een duurzaam en functioneel ontwerp. De nieuwbouwlocatie is ontworpen als een compacte en energiezuinige ‘openluchtschool’, met een transparante opzet en een sterke oriëntatie op het noordelijk gelegen park van de Valkenierswijde. De transparantie van het gebouw zorgt voor veel daglicht en een uitnodigende sfeer, wat bijdraagt aan het welzijn van de leerlingen.

Gewoon een diploma
“Vroeger was voor veel ernstig zieke leerlingen het toekomstperspectief niet erg positief, maar inmiddels is de medische wetenschap gevorderd,” legt directeur Terry Sibbing uit. “Leerlingen die nu ernstig ziek zijn worden ouder en willen onderdeel van de samenleving zijn en vooral gewoon naar school gaan. We hebben hier reguliere leerlingen, maar wel met een zorgbehoefte. Je vindt hier 160 leerlingen waarvan een deel naar praktijkonderwijs gaat en veel ondersteuning nodig heeft tot havo-leerlingen die redelijk zelfstandig kunnen leren. Ondanks de diversiteit in aanbod en soort leerlingen proberen we wel één school te zijn. De meeste leerlingen lopen een individueel traject en krijgen meer tijd om hun diploma te halen. Het reguliere is dat het diplomagericht is en we hebben een normaal lesrooster en elke 45 minuten gaat de bel. Wij zaten in een tijdelijk lagere schoolgebouw, en dat past niet bij leerlingen van het voortgezet onderwijs.”

Organische vorm
Terry: “De architect heeft voor een hybride, organische vorm gekozen, waardoor het binnengebied door de verspringende verhoudingen spannend is geworden. Iedereen komt via een sluis door dezelfde deur naar binnen en komt vervolgens in het hart van het gebouw. Het gebouw laat zich vervolgens makkelijk lezen, omdat de opzet transparant is, met mooi licht van boven. Centraal ligt de aula, die door een vouwwand vergroot kan worden. Aan de aula ligt ook het uitgifteloket van de kantine. Door de open opzet heb je overal goed zicht en bovendien mooie zichtlijnen naar het park buiten. Naast de lokalen hebben we leerpleinen en een speciale zone naast de aula met verpleegruimten en rustruimten. De praktijkruimten liggen in de hoeken van het gebouw waar de lokalen iets groter zijn; we beschikken over moderne faciliteiten, zoals prachtige kook-, techniek- en binaslokalen. En onze buitenruimtes nodigen uit om te bewegen en te ontspannen, met onder andere een DJ-tafel, chillhoek, pannakooi en basketbalveld.”

Een school met hart en ruimte voor zorg
“We wilden vooral een normale school voor voortgezet onderwijs met twee verdiepingen, een verbindend hart en een mooie tribunetrap,” licht Terry toe. “De architect begreep goed wat we wilden en heeft onze wensen vertaald in een mooi gebouw met lokalen en specifieke praktijklokalen, naast specifieke ruimtes voor de doelgroep van langdurig zieke kinderen. Zo hebben we hier verschillende rustkamers en permanent verpleegkundige ondersteuning. Sommige leerlingen hebben even een time-out nodig en gaan dan door met dag. Terwijl ze vroeger vaak een dag thuis bleven, kunnen ze nu gewoon naar school. We merken nu al dat het gebouw en de buitenomgeving helpen om leerlingen het gevoel te geven dat ze gewone voortgezet onderwijs leerlingen zijn.”

Fotografie: Lucas van der Wee
Tekst: Sibo Arbeek