RoosRos wint selectie CVO Accent
Nieuws/21 June 2023Met een oer-Rotterdams ontwerp wint RoosRos de aanbesteding voor CVO Accent. Een doordacht schoolgebouw voor de koks, monteurs en verzorgers van morgen. Drie slimme ingrepen leiden tot een uitdagend concept.
Voor de architecten van RoosRos beginnen veel opdrachten met een Programma van Eisen en een blanco vel papier. Zij kunnen dan grotendeels maken wat zij en de opdrachtgever willen. Bij de aanbesteding van de renovatie van de Rotterdamse praktijkschool CVO Accent was dit echter niet bepaald het geval. Daar moest een warme, praktijkgerichte onderwijs- en mensvisie geplot worden op een bestaand betonskelet casco. Een casco dat door zijn ongewone vorm bovendien de nodige uitdagingen met zich meebracht. Een ‘Rotterdamse’ aanpak van deze uitvraag leverde een uniek concept op, waarmee RoosRos de harten van de opdrachtgevers won.
Verbinding
Het betreffende gebouw is groot en bestaat uit drie vleugels. Eén van de vleugels bevat de gymzalen. In de andere komt het Rudolf Steiner College. CVO Accent komt in de derde, gelegen aan de Van Alkemadestraat. De CVO-vleugel bestaat uit twee delen rondom een hof. Een deel bestaande uit een half verdiepte kelder met daarboven vier bouwlagen en een deel met drie bouwlagen. Vanwege de verspringende niveaus van de verdiepingen was het een interessante puzzel om een coherent schoolgebouw te ontwikkelen dat bovendien paste binnen de visie van het schoolbestuur. Een doorgaande route rond de patio bood een verrassende oplossing. RoosRos architect Ronald van der Meer vertelt: ‘Bij CVO Accent zoeken ze heel sterk de connectie met de ondernemers, instituten en bewoners in de omgeving, om de leerlingen te laten leren in de echte, dagelijkse praktijk. Zo is de kookopleiding bijvoorbeeld een echt restaurant, waar buurtgenoten kunnen komen eten.
Als ontwerpteam hebben wij gezegd: dan moet je die verbinding ook duidelijk etaleren. Bovendien is het een Rotterdamse school, waar Rotterdamse jongens en meisjes leren hoe de arbeidspraktijk werkt. Daarom vonden wij dat zo’n school een gedurfde, ‘Rotterdamse’ uitstraling moest krijgen, gecombineerd met een veilige, overzichtelijke invulling.’
Centrale groene long
Die heldere invulling werd bereikt door het gehele onderwijsprogramma te concentreren rond de centrale hof, die de groene long van de school vormt. Deze hof wordt natuurinclusief ingericht. Rond de hof ligt een verbindende rondloop. In deze rondloop worden verschillende split-levels met elkaar verbonden tot een overzichtelijk onderwijslandschap, waar zowel leerlingen als docenten elkaar kunnen zien en gezien kunnen worden. Om cohesie en interactie te creëren liggen theorie- en praktijkruimtes door elkaar heen.
Trap in Rotterdamse traditie
Aan de buitenzijde koos RoosRos voor het grootse gebaar. Architect-partner Mark Boschman vertelt: ‘Wij wilden de leerlingen een plek geven waar ze trots op kunnen zijn. Een deel van deze leerlingen komt uit milieus waar de kansen en geluksmomenten niet voor het oprapen liggen. Daarom wilden we iets creëren waar de trots en het zelfvertrouwen vanaf spatten. Nu heeft Rotterdam een traditie van grootse en indrukwekkende trappen, denk aan de trap die tijdelijk op het stationsplein stond, of de watertrap op Het Dakpark in Rotterdam Delfshaven. In die traditie hebben wij van de trap die buitenlangs vanaf het plein een overbrugging maakt naar het schoolrestaurant, een echte Rotterdamse trap gemaakt. Zo wordt deze trap ook een verblijfsplek en is hij voor passanten en bezoekers groots en herkenbaar. Ook op andere plekken in het gebouw etaleren wij het praktijkonderwijs naar buiten toe. Dat mag namelijk gezien worden!’
In gebruikname eind 2024
Met dit ontwerp, waarin groots/trots en veilig/overzichtelijk elkaar moeiteloos vinden, heeft RoosRos de uitvraag gewonnen. We zijn op dit moment met het ontwerpteam het voorontwerp aan het afronden, met als doel eind 2024 het gebouw in gebruik te nemen. Ronald van der Meer: ‘Wij zijn er als team trots op dat we de toekomstige verzorgers, koks en monteurs van Rotterdam kunnen helpen zich op zo’n oer-Rotterdamse school op hun toekomst voor te bereiden. Misschien zien we een aantal van hen ooit nog wel terug, aan het werk op een van onze projecten!’