hero

Van onderwijsgebouwen naar nonderwijsgebouwen

Verhalen/22 November 2019

‘Ik geloof dat de onderwijsgebouwen van de toekomst (non)onderwijsgebouwen zullen zijn’. Dit was de stelling van Sander Ros over de school van de toekomst in 2030.

Het Centrum voor Gezonde Scholen heeft met een aantal key decision makers nagedacht over architectuurtrends op korte termijn en ontwikkelingen op lange termijn. Deze week spraken een aantal beheerders van vastgoed van universiteitsgebouwen, adviseurs en architecten met elkaar in het Erasmus Paviljoen van de EUR in Rotterdam. Onder andere over onderwijshuisvesting in 2030.

Wij voorzien dat onderwijsgebouwen zich steeds meer en steeds vaker ontwikkelen van monofunctioneel naar multifunctioneel. Van sec onderwijsgebouwen naar 24-7 gebouwen met gemixt gebruik. Gebouwen waar heel divers in geleefd, gezorgd, geleerd en gewerkt kan worden. Gebouwen die plek bieden aan nu nog onbekende functies. Huisvesting als een service. Goede ruimtelijke kwaliteit, fijne plekken – perfect ingepast in de context – waar ontmoeting en beleving centraal staan. Geen saaie superflexibele structuren maar juist plekken en ruimtes met karakter en een sterke identiteit. Gebouwen met een ziel, waar je verliefd op wordt.

In 2030 dragen gebouwen aantoonbaar bij aan de gezondheid en het welbevinden van de gebruikers. Evidence based en gebaseerd op bewijzen. Daarnaast zijn ze perfect in staat zich aan te passen aan divers gebruik. Door de gelaagde opbouw en de losmaakbaarheid en circulariteit van de onderdelen zijn de gebouwen maximaal adaptief.

‘Een goede referentie zijn de gebouwstructuren die architect Le Corbusier onder meer in Chandigarh en Ahmedabad in India heeft ontworpen. In de loop van de tijd zijn deze gebouwen heel divers gebruikt en vaak ook heel gemixt gebruikt. Tijdens mijn bezoek aan India in 2017 was ik erg onder de indruk van de vitaliteit en architectonische kracht van deze gebouwen en de wetenschap dat deze al decennialang heel diverse functies hebben gehuisvest.’