hero

Avicenna College Rotterdam

Een renovatie en uitbreiding van een jaren ’50 gebouw in Rotterdam Zuid. RoosRos heeft de school getransformeerd tot een echt Rotterdams gebouw met zichtbare verankering in de havenstad en ook met voelbare invloed van arabeske stijlelementen.

Een renovatie en uitbreiding van een jaren ’50 gebouw in Rotterdam Zuid. RoosRos heeft de school getransformeerd tot een echt Rotterdams gebouw met zichtbare verankering in de havenstad en ook met voelbare invloed van arabeske stijlelementen.

Het Avicenna college - voorgezet islamitisch onderwijs voor mavo, havo, vwo - was voorheen gehuisvest op twee verschillende locaties. Met het vrijkomen van het gebouw aan de Montessoriweg kon de wens - de school onder één dak - vervuld worden. Het schoolgebouw werd grondig gerenoveerd, getransformeerd en uitgebreid met een tweede gymzaal en enkele nieuwe onderwijsruimten.

Alhambra in jaren ‘50 architectuur
De kracht van het gebouw, dat is opgetrokken in typische jaren ‘50 baksteenarchitectuur, is de verfijnde mate waarin het is afgestemd op de maat en schaal van de mens. De school is geen groot gebouw maar een kleinschalige school met een eigen verhaal. Het bestaande gebouw bleek uitermate geschikt voor het beoogde programma van eisen. De hoofdopzet van het gebouw heeft veel overeenkomsten met een Alhambra, een Moors paleis; de patio, de rondgang en de excentrische entree. Thema’s die een belangrijke rol spelen bij het ontwerp. Deze paralellen zijn in de renovatie behouden en versterkt.

Rotterdamse thuishaven
De rondgang op de begane grond heeft een duidelijke routing, ondersteund door 8-puntige sterren ter hoogte van de belangrijke plekken. Op de vloer van de aula staat een afbeelding van de Rotterdamse Maas. Foto’s van diverse Arabische landen decoreren het plafond. De leerlingen van het Avicenna staan figuurlijk met hun voeten in de Rotterdamse thuishaven. Boven zich ervaren ze de historische wortels van hun voorouders. In het hele ontwerp zijn arabeske elementen gecombineerd met de bestaande architectuur zoals het schoonmetselwerk en originele plastieken. De debatruimte, met een levensechte foto van het plafond van de Sheikh Lotfollah moskee, kan gerust spectaculair genoemd worden. Dat geldt overigens ook voor de entree, waarin de originele trap behouden is.

Louvres met Andalusische en Ottomaanse patronen trekken de ingezette lijn in het interieur ook door naar het exterieur. Zij dragen bij aan de veiligheid rond de openingen in de gevel én functioneren als zonwering voor een prettig binnenklimaat. Overdag valt het daglicht door de patronen heen naar binnen, ’s avonds zorgt de verlichting voor een schitterend lichtspel aan de buitenzijde. Vanaf de drukke Vaanweg is de gymzaal een echte eyecatcher. De gesloten gevels zijn voorzien van beplating waarin grafische patronen zijn gefreesd.

Gedurende het hele proces is nauw samengewerkt met HEVO en met de werkgroep van het Avicenna college. Tussen enerzijds nuchtere en pragmatische ideeën en anderzijds onbegrensde inspiratie is de ideale balans gevonden.

Rob Franken
Technisch ontwerper

Rob Franken

Austin Schulte Fischedick
Architect

Austin Schulte Fischedick

Jos Hermans
Architect

Jos Hermans

Pieter Schipper
BIM-coördinator

Pieter Schipper

Bertold van Burg
Directeur

Bertold van Burg